Recent Posts

lördag 31 juli 2010

Det hickande huvudet och den sovande kroppen


Jag var en snabb sväng till Uppsala för att researchfotografera till en pin-up som ska ingå i Jonas Anderson och Daniel Thollins nya seriesatsning "TUPILAK, 1000 ÖGON" som släpps om någon månad. Ska bli spännande att läsa serien när den är klar!

Självklart kilade jag även upp till domkyrkan för att hälsa på Swedenborg. Hmm tänk om besökarna bara visste att det fortfarande inte är rätt huvud som vilar i graven. Rätt huvud har ju Greta i en burk med sprit... hick!

Träffade även min kollega Daniel M för en snabb lunch och ett besök på Serie Zonen. Som vanligt, trots min protesterande plånbok, hittade jag en bok som jag var "tvungen" att köpa.

På min bussfärd hem blev vi stående i en korsning, en brandbil blockerade vägen och en brandman spolade bort röd färg från gatan. Märkligt tänkte jag, tills vi äntligen kom förbi brandbilen och såg resterna av en motorcykelolycka på andra sidan. Hemskt. Det fick mej att fundera över hur vi människor fungerar, hastighet, adrenalin och våld. Funderade också över min egen roll i vårt adrenalinstinna samhälle. Jag skriver ju och tecknar faktiskt berättelser som ibland kan vara ganska blodiga.
Ny tanke! Den senaste barnporrdomen mot en översättare som hade japanska serier i sin dator med barn i sexuella scener, ni har säkert läst mer om det än jag. Jag tycker att den typen av serier är märkliga och undrar stilla varför någon vill läsa dom. Men det som slår mej är: Om man kan dömmas som pedofil på grund av en tecknad bild. Kan då jag dömmas för mord för att jag tar död på tecknade karaktärer i mina böcker? Hmm, knepigt det där.
Jag får fråga herr Swedenborg om råd.

Nej, nu är det dags att återvända till ritbordet!

Ola

1 kommentar: