Recent Posts

onsdag 31 augusti 2011

Figurdesign


Efter en mysig helg i Kalmar är jag åter på kontoret.
I går pratade jag Musse Pigg med Tumba animatörerna. Deras årliga besök på museet var som alltid trevligt. Kul att se elever som brinner för det dom pluggar! Jag ser fram emot att se deras serier och filmer i framtiden.

På morgonen har jag pillat med lite karaktärsdesign på en av figurerna i "Döda Rummet"
Jag tror att jag börjar bli nöjd. Han är inte riktigt färdig, men jag har nästan hittat honom.

Karaktärsdesign kan vara både en fröjd och en mardröm. Ibland hittar jag figuren nästan genast, andra gånger tar det omkring 10 försök. Den knepigaste karaktären var helt klart Bess R Wisser i "Resenärerna" där krävdes det 20-30 skisser innan jag hittat rätt.
Undrar vad det är som gör att vissa figurer inte känns rätt redan på första försöket. Skulle någon annan än jag märka någon skillnad, om jag bara tog första skissen? Eller är det så att karaktärerna redan bor i berättelsen och det är upp till mej att hitta dom. Nåja, nu är det hög tid att återvända till ritplattan!

Ta-ta! Ola

2 kommentarer:

  1. Min teori är att man har en bild av hur man vill att en karaktär ska se ut, oftast undermedvetet, och när man sen försöker få ner det på papper (eller dator) når det inte upp till bilden man redan har. Du verkar ha kommit på rätt spår eftersom du börjar bli nöjd :)
    En fråga som inte alls har med ämnet att göra: Vilket förlag kommer att ge ut "döda rummet"?

    SvaraRadera
  2. Hejsan Elin!

    Det låter som om din teori troligen är mera vattentät än vad min är. Den köper vi!

    Döda rummet kommer att ges ut av Ekholm & Tegebjer. Samma förlag som ger ut Theo sedan några år tillbaka. Dom gör så sabla fina böcker, och Döda rummet kommer bli extra speciell i utformningen!

    Vad kul att du dela med dej av din teori.

    Ola

    SvaraRadera