Recent Posts

torsdag 13 oktober 2011

Förundran

Jakten har precis börjat!
Och då pratar jag inte om älgjakten som driver ut älgarna i trafiken. Jag pratar om vårt nya frustande villebråd, Juholt.

En sosse i Kalmar uttalade sej på facebook om hur hemskt media beter sej och att det är fel av journalisterna att granska honom så mycket som dom gör. Hon fick väldigt många svar på det hon skrev. Det lustiga var att alla utom 2 höll med. Behöver jag tillägga att det inte var sossar som hade en annan åsikt än henne? Jag ska villigt erkänna, politikerförakt är en åkomma som drabbat även mej. Jag tror inte det spelar så stor roll vem som sitter vid makten, makt korrumperar ALLA oavsett färg eller kön.
Men det som gjorde mej lite förundrad, var den enorma uppslutning hon fick kring att journalisterna undersöker för mycket.
Gäller detta bara politiker? Eller ska vi ha samma syn på skattefuskare, konsumentfrågor, skolk eller brottslighet?
Jag skulle vilja sitta i den rättegångssal där advokaten plötsligt ställer sej upp och säger -Nu tycker jag att poliserna har utrett brottsplatsen lite för mycket.

Men jag gissar att det bara gäller politiker, och då i det egna ledet.

Sen slog det mej under partidebatten, att det hela är meningslöst. Politik handlar inte om sanningar, det handlar om tro. Det finns hundra olika sätt att styra ett land och allt handlar om vad min TRO säger är det bästa sättet. Det betyder INTE att alla andra sätt suger valpung, det betyder bara att min TRO är det sättet JAG tycker är bäst.
Vi skulle kunna ha religionsledardebatter på teve där en präst. rabbin osv. Får utrymme att tala för sin sak, men ärligt talat. Tror ni verkligen att någon skulle bli så upplyst att dom bestämmer sej för att överge sin egna tro, och helt byta tankegångar?
Däremot kan säkert politiker och präster fånga upp dom som ännu inte hittat sin tro.
Men är det inte bättre då att vara utan tro, att istället lyssna på sakfrågor och ta ställning utan att vara färgad av en Gud eller en partifärg?
Det är MIN TRO. Och den tron är varken mer eller mindre värd än någon annans.
Skillnaden är att någon med min TRO, aldrig skulle få leda ett land eller en kyrka. För någonstans i människans historia har tillhörighet blivit viktigare än sakfrågan.

Men kära vänner, det är min TRO. Precis som att jag tror att älgjakten mest är till för jägarnas egna höga nöje och inget annat.

Och slutligen så är tro som fisar. Andras luktar skit, men dina egna luktar... ganska pyton dom med.

Ta-ta! Ola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar